W toku ostatnich 20 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym działaniem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej firmy?
Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. krakow.pl, katowice.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .fr (Francja), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .org, .edu, .blog, .gov.
Odpowiednio przemyśl także dobór nazwy głównej domeny
Znacznie więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, warto wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna nie łamała zasad ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów prawnych.